ROCKS OFF - The Rolling Stones Message Board
A Bigger Bang World Tour 2005 - 2006
Thanks Throbby
Madison Square Garden, NYC - September 13, 2005
© Throbby Thanks a lot
[ ROCKSOFF.ORG ] [ IORR NEWS ] [ SETLISTS 1962-2005 ] [ FORO EN ESPAÑOL ] [ BIT TORRENT TRACKER ] [ BIRTHDAY'S LIST ] [ MICK JAGGER ] [ KEITHFUCIUS ] [ CHARLIE WATTS ] [ RONNIE WOOD ] [ BRIAN JONES ] [ MICK TAYLOR ] [ BILL WYMAN ] [ IAN "STU" STEWART ] [ NICKY HOPKINS ] [ MERRY CLAYTON ] [ IAN 'MAC' McLAGAN ] [ LINKS ] [ PHOTOS ] [ JIMI HENDRIX ] [ TEMPLE ] [ GUESTBOOK ] [ ADMIN ]
CHAT ROOM aka The Fun HOUSE Rest rooms last days
ROCKS OFF - The Rolling Stones Message Board
Register | Update Profile | F.A.Q. | Admin Control Panel

Topic: Great interview to Mick Jagger but... Return to archive
September 11th, 2005 09:34 PM
VoodooChileInWOnderl ..it's in Spanish, you can use an on-line translator to get the whole thing

Thanks to ifdiazc from Venezuela for the heads up at http://rocksoff.org/foro

IMPORTANT: This is not a translation from an interview from other magazine, it's the translation from original interview by the great Diego A. Manrique from the Spanish Newspaper "EL PAIS"


http://www.elpais.es/articulo/elpepspor/20050911elpepspor_14/Tes/


REPORTAJE
Feroces Rolling Stones
Sir Mick Jagger es un prodigio de la naturaleza. Con 62 años, el cantante de los Rolling Stones exhibe una mente alerta, una lengua rápida y el orgullo de haber hecho un disco rotundo, ‘A bigger bang’. En vísperas del inicio de su actual gira, Jagger habló con EPS en Toronto.
DIEGO A. MANRIQUE

El pasado 2 de agosto, en el aeropuerto internacional de Toronto (Canadá), un avión de Air France se salió de la pista de aterrizaje por la izquierda y se incendió junto a una autopista. No hubo víctimas mortales, pero las pavorosas imágenes recorrieron el mundo. Los Rolling Stones estaban en Toronto y, cuando vieron el accidente, contuvieron la respiración: si el Airbus hubiera patinado hacia la derecha, se habría llevado por delante el hangar donde estaba montado el complejo escenario que usan en su actual gira. Días después del accidente, Mick Jagger todavía resopla cuando piensa en esa posibilidad.

“Podíamos reemplazarlo, pero nos habría obligado a suspender quizá la mitad de las fechas americanas. Lo extraordinario es que allí viajaba un periodista francés que venía a entrevistarnos. Habría resultado un gran titular: ‘Periodista musical impide gira Rolling Stones”. [Carcajada].

¿Todavía cree que los periodistas musicales odian a su grupo?

Pienso que han pasado por toda la gama de sentimientos que van desde el amor al odio. Fuimos el objetivo a batir desde los años del punk rock, ya sabes, éramos los dinosaurios. Pero los Sex Pistols se autodestruyeron enseguida y luego reaparecieron como un espectáculo de nostalgia, tocando las viejas canciones. Un poco vergonzoso, ¿verdad? Los Stones no salimos de gira si no tenemos repertorio nuevo.

Sana costumbre que en esta gira ha generado un disco poderoso, A bigger bang, sobre el que hablaremos más adelante. Estamos en un colegio de Toronto que los Stones han ocupado por entero durante tres semanas para poner a punto la gira. Son ensayos cerrados, sin espectadores; sólo tienen acceso los 13 músicos y cantantes que saldrán al escenario más los técnicos indispensables. Lo extraño es que hayan elegido Toronto, ciudad en la que los Rolling Stones sufrieron los momentos más bajos de su existencia.

A principios de 1977, la Real Policía Montada de Canadá se sacó el premio gordo, la captura soñada por las fuerzas del orden del mundo entero: pilló al guitarrista del grupo, Keith Richards, con 2 gramos de hachís, 5 gramos de cocaína y 22 gramos de heroína. Según la legislación canadiense, con tales cantidades se consideraba que el propietario tenía intención de traficar, un delito entonces castigado con una pena de entre siete años de cárcel y cadena perpetua. Preparándose para lo peor, Mick Jagger especuló con la posibilidad de que el grupo siguiera sin Keith Richards: “Le aguardaremos siete meses, pero no siete años”.

Encontrarles aquí resulta un poco extraño. Por lo menos para Keith, Toronto debe traer recuerdos muy amargos.

No. Por entonces, Keith estaba tan ido que no creo que supiera si aquello ocurría en Toronto, Montreal o en Ottawa. Sólo sabía que le habían detenido en Canadá; se quejaba de que los polis no llevaran su uniforme clásico de botas, pantalones de montar y casaca roja. [Risas].

Hay una teoría que argumenta que el resto de los Stones quería que la policía agarrara a Keith para que parara antes de sufrir una sobredosis fatal.

Eso es una visión muy retorcida. ¿En qué se basa?

Bueno, Keith era un hombre marcado: acababa de ser condenado por posesión en el Reino Unido, aunque sólo tuvo que pagar una multa. En el avión, se encerró en el lavabo durante tres horas. Su acompañante [Anita Pallenberg] fue atrapada entrando en Toronto con rastros de drogas. Y la pareja no tenía servicio de seguridad en las tres habitaciones de hotel que estaban a su nombre, una seguridad que al menos hubiera retrasado el registro.

[Jagger parece transformarse en un abogado de película]. A lo primero, debe recordarse que los yonquis hacen muchas estupideces. Son como los soldados veteranos: se resguardan en los agujeros, confiados en que nunca caen dos bombas en el mismo lugar. Segundo, los Stones no estábamos de gira, que es cuando existe una protección digamos que bastante impenetrable. Simplemente, habíamos venido aquí para grabar una cara de un doble LP en directo [Love you live] en un club de Toronto, el Mocambo.

Lo más asombroso es que Richards salió del trance con una regañina y el compromiso de dar un concierto a beneficio de los ciegos de la provincia de Ontario. Fue una muestra suprema de la potencia de fuego de sus abogados y, sospechan algunos, de su capacidad para el chantaje. Cuando todavía no se sabía siquiera si Richards podría abandonar Canadá hasta la celebración del juicio, al circo de los Stones se unió Margaret Trudeau, la joven esposa del primer ministro, el extraordinario Pierre Trudeau. Una groupie de categoría, implicada en trances tan desagradables como cuidar de Richards, que se retorcía en su habitación, pasando el mono ante la indiferencia del resto del grupo. Imaginen la escena: la primera dama, atendiendo a un drogadicto con síndrome de abstinencia, en compañía de su guardaespaldas del servicio secreto.

¿Mantiene contacto con Margaret Trudeau?

[Tuerce el gesto]. Era una mujer que estaba pasando por un momento terrible, igual que nosotros. Como Lady Di, no estaba preparada para el papel que otros diseñaron para ella: se convirtió en la esposa de Trudeau a los 22 años. Nos ayudamos mutuamente en aquellos días. Maggie se ha vuelto a casar, dirige una ONG y da conferencias. Y siempre que habla en público le preguntan por aquel episodio.

Para el ‘establishment’ canadiense, la resolución del ‘caso Richards’ fue humillante: interpretaron que una banda de rock se había burlado de la justicia y de su primer ministro. ¿Les han perdonado?

¡Ésa es una pregunta que deberías dirigir a alguien del establishment! Canadá ha sido bueno con nosotros y hemos devuelto el favor. Hace un par de años, cuando Toronto estaba tocada por la epidemia del SARS, sin turismo y con la moral por los suelos, nos llamaron y nos prestamos a tocar. Fue en un parque y vino la mitad de la población a escucharnos. Como habrás podido comprobar, ha funcionado: está llena de turistas y ahora tienen un alcalde decente. Nos gusta Toronto. Es muy liberal y ¡muy barata!

Y es la ciudad del hombre que les organiza sus giras, Michael Cohl. ¿Qué esperan los Stones de un promotor?

Que sea honrado. Cohl no vende aire: ha cumplido todos los acuerdos y con cada gira nos ofrece un trato económico mejor. Tiene una devoción inexplicable por [la vocalista canadiense] Céline Dion, pero de momento se lo perdonamos.

¿También se ocupa él de los patrocinadores o solicita su opinión?

Oh, los patrocinadores siempre quieren negociar conmigo. Y me aprovecho de que se quedan mirándome con la boca abierta. [Risitas]. Los Stones hemos sido patrocinados por coches, perfumes, cervezas, telecomunicaciones, de todo. Y lo único que he aprendido es que es mejor tratar con empresas familiares. Los jefes de multinacionales viven aterrados por el miedo a perder su empleo si nosotros montamos algún escándalo.

En el tramo estadounidense de la gira, el patrocinador es Ameriquest Mortgage Company, proveedores de hipotecas. Curioso, ¿no?

Realmente no. Puedes ser un fanático del rock con melenas hasta el culo, pero también aspirarás a comprarte una casa o cambiar de piso. Es una jugada inteligente por su parte el asociarse con nosotros. De todas formas, hay mucha exageración con los patrocinios: no te pagan demasiado; de hecho, ingresas más por permitir usar una canción en un anuncio. Pero los patrocinadores sí invierten grandes cantidades en anunciar el acuerdo, digamos que ellos venden la gira.

Apabulla la logística de la gira al profano. Para los ensayos, docenas de personas han ocupado íntegramente este edificio de Toronto, ahora redecorado con cortinajes negros y repleto de cajas metálicas. El ambiente es relajado y algunos acuden al comedor para el ritual del té a las cinco; un cartel escrito a mano avisa de que “se dan masajes por un dólar, preguntar en el sótano”. Signo de los tiempos: en el actual cuartel general de los Stones no se puede fumar (la prohibición, claro, no se aplica a Keith y a sus petardos de marihuana jamaicana). Durante los primeros días, los seguidores canadienses del grupo sitiaron el colegio, aunque terminaron renunciando a su vigilia; custodiando a los Stones están malas bestias como Brian Murphy, cuya prepotencia es leyenda en los círculos de fans. Pero los fans de Toronto no se rindieron; acudieron en masa a un concierto del bluesman Hubert Sumlin en el club Silver Dollar; dado que Keith Richards participó en el último disco de Sumlin, memorable guitarrista de Muddy Waters y Howlin’ Wolf, los fans confiaban en que al menos un stone apareciera a tocar. No tuvieron suerte. [Una semana después, los Stones ofrecen un concierto en un pequeño teatro, con entradas baratas, y todos felices].

No van a ver a Hubert Sumlin, pero sí al Ultra Club, una discoteca pija. Explíquese.

Es sencillo: no puedes aparecer en un lugar donde se te espera, no habría sido justo ni para Hubert ni para su público fijo. Por el contrario, si vas a un sitio como Ultra, la gente es cool y no te molesta. Yo necesito pasarme una noche bailando sin que nadie me interrumpa para contarme lo importantes que fueron los Stones en su vida.

Los Stones dan conciertos privados para grandes empresas o millonarios. ¿Cómo se sienten en esas ocasiones?

Solíamos pedir que hubiera un taco de entradas para gente de la calle. Pero tampoco pasa nada si sólo van invitados; si alguien nos paga no sé cuántos millones de dólares para que toquemos en su fiesta de cumpleaños en Las Vegas, puedes asumir que vas a contar con un público dispuesto a divertirse.

¿Qué ha ocurrido para que, a estas alturas, les salga un disco tan feroz como ‘A bigger bang’?

Hemos evitado la dispersión y los enfrentamientos. Nadie entra a grabar con mentalidad de pasarlo mal o de tirarse un año encerrado. Lo que decidimos fue limitar el número de personas en el estudio; buena parte de A bigger bang la hicimos entre tres o cuatro músicos con el ingeniero, sin asistentes. A menos personal, menos broncas. Además, Keith y yo hicimos los deberes: canciones casi terminadas, maquetas muy aprovechables. La tecnología permite ahora fundir el proceso de composición con el de grabación. Así que es un disco de rock tradicional hecho con métodos modernos.

La siguiente pregunta resulta estúpida, pero inevitable: ¿ésta es la última, la penúltima gira u otra más? Apenas ha pasado año y medio desde el cierre de la anterior, es como si quisieran aprovechar las energías crepusculares…

No perdemos de vista el factor diversión, aunque luego resulte que todo se pone cuesta arriba y disfrutes poco. Más o menos, siempre hemos actuado cuando nos apetecía, con nuestro compromiso de reaparecer con canciones nuevas. Y la complejidad de poner este show en la carretera nos ralentiza, no podemos hacer como Bob Dylan, que sale con cuatro músicos y ya está. Seguiremos haciéndolo mientras estemos a gusto en el escenario. De todas formas, nadie le pregunta a B. B. King cuándo parará. Y ha cumplido 83 años.

Ya, pero King no tiene que correr de un extremo a otro del escenario…

B. B. no actúa en estadios, donde hay que dar espectáculo a 70.000 personas. Con el debido respeto, él juega en otra liga.

Una vez que la gira comienza y se comprueba que la maquinaria funciona, ¿hay algo que diferencie una actuación de otra? Quiero decir: ¿hay margen para la emoción del momento?

[Medita antes de responder]. Desde luego, no todos los públicos son iguales. Intentamos evitar el automatismo. Personalmente, yo extraigo gran placer de actuar en países que nunca hemos pisado. Espero, por ejemplo, que finalmente podamos tocar en China.

He encontrado un documento curioso de 1979, cuando intentaron por primera vez girar por China. Es una propuesta oficial a la Embajada de la República Popular en Washington en la que los Stones se presentan como campeones de las masas proletarias, azote de la clase alta y no sé cuántas mentiras más…

[Sonrisa mefistofélica]. Se lo encargamos a un periodista y cargó las tintas. ¡Pero era muy convincente! Lo que ocurrió es que me reuní con el embajador y no pude aguantar su hipocresía: un régimen que mató a 70 millones de sus ciudadanos por decisiones disparatadas de Mao y que me ponía objeciones a letras que tratan de sexo… ¡Por favor! Y todavía no sabía los resultados de las barbaridades que Mao puso en marcha, como el Gran Salto Adelante. ¿Has leído su última biografía? Es ésta; todos deberían conocerla.

Aparte del grueso tomo (Mao: the unknown story, de Jung Chang y Jon Halliday), sobre la mesa está su ordenador portátil, el último número de Vanity Fair y folios garabateados con cifras y notas crípticas. La conversación se desarrolla en una luminosa aula de Toronto reconvertida en camerino del cantante, con un microclima y una humedad perfectamente modulados. El bar de Mick consiste en una amplia selección de zumos y aguas minerales. El entrevistador está a punto de revertir al (reprimido) papel de fan maravillado y pedirle, por ejemplo, que autografíe la botella de Perrier que acaba de vaciar, como reliquia del encuentro.

Por España circula una exposición llamada ‘The Rolling Stones. 40 años’, con objetos de la colección de Jordi Tardà.

¿Quién? [Se le explica: un fan fatal de los Rolling Stones]. ¿Qué tipo de objetos?

Cosas suyas, una tarjeta de crédito caducada. O una lata de cerveza que supuestamente tocó sus labios…

[Risas]. No es ésa la inmortalidad que uno desearía. ¿De verdad que la gente paga dinero por ver en una vitrina una cerveza que yo bebí?

Bueno, era una exposición de entrada gratuita, en un centro cultural…

[Sarcasmo]. ¿Eso se considera cultura en España?

A lo que iba es que, ahora, todo es susceptible de reciclaje, de aprovechamiento. Se va a estrenar en noviembre ‘Stoned’, una película sobre Brian Jones [fundador de los Stones, que falleció cuatro semanas después de ser expulsado del grupo]. ¿Irá a verla?

La tengo aquí, me mandaron un DVD, pero todavía no he tenido tiempo para visionarlo. [Se encoge de hombros]. Si nos negábamos a dar nuestra aprobación, habrían dicho que pretendíamos tapar algo. Supongo que sigue la teoría alternativa de que no se ahogó en un accidente en su piscina; es más excitante creer que le mató uno de los albañiles que trabajaban en su casa. Con la lectura moralizante: la clase trabajadora se venga de un hippy rico. Eso les encanta en Inglaterra.

En verdad, creo que el odio a los Rolling Stones y sus amigos era entonces un sentimiento interclasista. En esos documentos de Scotland Yard que ahora se han hecho públicos les definen como “los desechos de la sociedad”…

Exactamente dicen dregs: los posos, las heces que quedan en el fondo del vaso o la botella de vino. Se lo tomaron muy a pecho. Yo denuncié que el policía que me detuvo era un corrupto, que te colocaba una papelina de heroína en un registro y luego negociaba contigo para que desapareciera la evidencia que había plantado. Le exoneraron, pero luego le apartaron discretamente de su cargo. Todo muy inglés.

Lo de “heces” se lo aplican incluso a defensores suyos como Michael Havers [abogado, luego fiscal general con los conservadores] y a Tom Driberg [diputado laborista]. Driberg no era un cualquiera: presidió la Ejecutiva de los laboristas e intentó convencerle para que se presentara como candidato por su partido…

La realidad es que estaba atraído por mí. Sexualmente, quiero decir. No escondía su homosexualidad: él y sus colegas se reunían en un local llamado The Gay Hussar. [Risas]. Tom, bendito sea, se comprometió con mi caso, hasta preguntó en el Parlamento por las humillaciones que me hizo pasar la policía. Y firmó aquel anuncio en The Times pidiendo la legalización del cannabis. Pocos políticos actuales se atreverían a tanto.

¿Realmente acarició la idea de entrar en política?

Sí, durante diez minutos. [Carcajada]. En los años sesenta, más que una brecha entre izquierdas y derechas, el enfrentamiento era entre jóvenes y mayores. Y parecía lógico que los jóvenes estuviéramos representados en el Parlamento. Pero que fuera yo el elegido… un disparate. Debo admitir que la propuesta me masajeó el ego.

Ahora mismo ¿aceptaría algún tipo de puesto gubernamental?

Hmmm…. Podría considerarlo. No como el ministro ese brasileño [Gilberto Gil], más bien como asesor. Pero con algún poder ejecutivo para aplicar decisiones. Mi amigo David Puttnam [productor cinematográfico] estuvo en uno de esos puestos y salió muy frustrado.

No quiero ni pensar lo que diría Richards de verle en el Gobierno: ya le despellejó cuando se convirtió en sir Mick Jagger.

Hablaban los celos por su boca. Keith esperaba que también le ofrecieran ese honor, aunque sólo fuera por rechazarlo. Keith es más inglés que yo, pero no está hecho para la vida social.

Cierto. Despojado de su mitificación (¡y de su obra!), Keith Richards quizá no sea más que un garrulo británico, una especie muy común en las costas españolas: tipos adictos a la penosa comida popular inglesa, felices de haber sabido jugar bien sus cartas y poder burlarse de las convenciones sociales. Por el contrario, Mick Jagger contiene una multiplicidad de personajes. Igual que utiliza diferentes acentos para cantar, puede desdoblarse en rockero arrogante, en aristócrata refinado, en hombre de negocios, en analista político…

¿Siguió las transmisiones del ‘Live 8’? ¿Bob Geldof no invitó a los Stones?

Sí, quería que hiciéramos algo especial [imita a Geldof]: “Mick, va a venir el jodido McCartney; necesito a los jodidos Rolling Stones para que haya un jodido contraste”. Pero era imposible, no estábamos a punto y no puedes quedar mal ante una audiencia mundial. Si recuerdas, hace veinte años, en Live Aid, Keith y Ronnie [Wood, segundo guitarrista de los Stones] salieron con Dylan e hicieron el ridículo: Dylan no quiso ensayar, no se oían bien, fue una vergüenza. Pero tengo una enorme admiración por Geldof y Bono, fue muy inteligente el pasar de los conciertos caritativos a las acciones de presión sobre los líderes del G-8.

Desdichadamente, los atentados de Londres determinaron que el foco de la reunión del G-8 pasara al terrorismo.

Sí, quedó claro que los militantes islámicos no consideran el destino de sus “hermanos africanos” como una gran prioridad. Las bombas de Londres no me sorprendieron: lo había hablado con mis hijos, establecimos incluso planes de emergencia para una situación como ésa. De hecho, en el nuevo disco hay alguna letra que ahora parece profética. Pero es que se veía que iba a ocurrir algo: policías, helicópteros, tanquetas… un Londres ocupado, como Belfast en los peores tiempos.

En los días previos a la invasión de Irak, usted –a diferencia de otras figuras del rock– no se significó en contra.

Soy ya mayor para ir a manifestaciones, lo hice en los sesenta y los setenta. Me sentía ambivalente: acabar con Sadam Husein era un regalo para la humanidad y pensaba que había un plan coherente para poner en pie Irak. Ahora conocemos el memorándum de Downing Street [el resumen de una reunión del Gobierno británico del 23 de julio de 2002], y me indigna que Blair ya supiera que lo de las armas de destrucción masiva era simplemente una excusa y que no había nada previsto para el día después.

Bien, ¿cuáles hubieran sido sus recomendaciones?

Sólo tenían que recordar lo que ocurrió en Yugoslavia tras la muerte de Tito, las fuerzas centrífugas que surgen tras la desaparición de un líder fuerte. En Irak tienes por lo menos tres grupos irreconciliables: los chiítas, los sunitas y los kurdos. O estableces un sistema confederal muy meditado o aquello se rompe. Sólo ahora los estadounidenses están descubriendo la realidad de Irak. Además, los iraníes ya se han infiltrado en todos los niveles del nuevo Estado iraquí, a la vez que mandan armas y bombas a la resistencia. La coalición se enfrenta ahora a una guerra de desgaste para defender un régimen que no parece muy preocupado por los derechos de las mujeres y las minorías. A no ser que se tomen medidas inteligentes, parte de Irak terminará convertida en una república islámica, un títere de Teherán. [Pausa teatral]. Sospecho que los Stones nunca llegaremos a actuar en Bagdad.

En su nuevo disco hay un ‘blues’ hiriente llamado ‘Sweet neo con’, la primera canción de un grupo o solista de la primera división que ataca directamente al clan que ahora manda en Washington. Dado que usted se considera un conservador, habrá quien piense que se trata de una jugada publicitaria…

Primero, soy conservador con ce minúscula; no tengo nada que ver con el Partido Conservador de mi país, que me parece bastante estúpido. Es posible ser conservador en cuestiones fiscales y tolerante en asuntos morales o de libertad de expresión. Detesto especialmente la sumisión de la política a la religión, con esos fundamentalistas cristianos que están dispuestos a lo que sea con tal de frenar el islam. Me asusta que se haya vuelto a utilizar esa palabra española: Reconquista.

Cuando alguien lanza críticas ásperas a Bush, y más si es extranjero, [la cadena televisiva] Fox y las radios de ultraderecha le trituran. En serio, ¿no tiene miedo de la respuesta?

¡Espero que vean el humor en Sweet neo con! Pero estoy preparado. Siempre digo a Keith que no deberíamos acostumbrarnos a que nos traten como monarcas en visita de Estado. En la pasada gira, cruzando de Canadá a Estados Unidos, nos pararon y nos desmontaron todo, todo. ¡Hasta nos sacaron perros! Hace unos años, entrando en Japón para promocionar Freejack [película de 1992 en la que Jagger encarna a un cazador de recompensas del futuro], me retuvieron y me pasé un día explicando punto por punto mi historial delictivo. Fue interesante, había juicios y arrestos que ya había olvidado. [Risas].

¿Cómo va su productora de cine?

Ahí sigue, intento rentabilizarla produciendo programas de televisión entre película y película. Es muy duro hacer cine desde Inglaterra. Intentas entrar en el circuito de distribución de Hollywood y se empeñan en cambiarte el guión: “Necesitamos que el protagonista y su interés amoroso sean americanos; sería preferible que transcurriera en Baltimore”. Y tú respondes: “Mira, esto ocurrió en la campiña inglesa, y los descifradores de claves eran ingleses”. [Se refiere a Enigma, su versión de una novela de Robert Harris].

Sí, ya leí sobre esas presiones en ‘Saga’ [publicación para la Tercera Edad en cuya portada salió Mick en 2001]. Cuando accedió a dejarse entrevistar por esa revista, ¿pretendía mandar un mensaje contra el ‘edadismo’?

Yo dije algunas tonterías sobre el paso del tiempo, sobre la edad para cantar Satisfaction y cosas así. Creo que hay que desdramatizar el envejecer, ése es un trauma que no pueden entender en el Tercer Mundo, ¿verdad? [Se muestra repentinamente impaciente]… Bueno, ya está bien, ya tienes bastante material para tu periódico.

Lo siento, pero todavía me quedan algunas preguntas. Me gustaría que hablemos de mujeres. Vista su experiencia, ¿tiene sentido el matrimonio en el siglo XXI?

¡Ja, no querrás que empiece con ese asunto! Ya he tenido demasiados choques con las feministas y últimamente estamos en paz. Lo que sí creo es que deberíamos tener más opciones, diferentes fórmulas matrimoniales y patrimoniales. En muchos casos, la pareja monogámica para toda la vida no funciona. Y eso es todo lo que voy a decir.

‘A bigger bang’ (Virgin) se ha puesto a la venta esta semana.

El elixir del rock

Cumpliendo con su compromiso, los Stones inician su gira con nuevas canciones. La novedad es que A bigger bang parece un disco de sus mejores tiempos. Según Don Was, el productor que usan últimamente los Rolling Stones, sir Michael Philip Jagger se transforma incluso físicamente cuando adopta el papel de Mick Jagger, cantante de rock: “Ha aprendido a disimular su enorme carisma en la vida diaria, a la hora de ir de compras o a ver una película. Cuando llega al estudio le toma un tiempo meterse en el personaje. Ante el micro se queda en camiseta. Entonces cambia toda su musculatura, hasta sus labios se hacen más grandes. De repente tiene 40 años menos. Es algo tan intenso que yo me quedaba contemplándole como si fuera un turista boquiabierto; ahora me siento tan incómodo que evito mirar”.

Puede que sea el poder del rock, que esa música realmente funcione como una poción antienvejecimiento. Eso explicaría que los Stones, sexagenarios, publiquen algo tan vibrante como A bigger bang. Además, un disco generoso: contiene 16 canciones (y grabaron más, aunque se hayan quedado en el armario), como si hubieran querido demostrar que sí, que todavía tienen lo que hay que tener. Seis de esos temas fueron resueltos esencialmente por Mick, Keith Richards y Charlie Watts, los tres supervivientes de la formación original; Jagger también tocó guitarra, bajo, teclados, percusión y armónica. En los otros diez sí está presente el cuarto miembro oficial, Ronnie Wood. Musicalmente, abunda el blues, pero también hay ritmos funky o esas melodías aptas para que las multitudes agiten mecheros –o teléfonos móviles.

A bigger bang parece la respuesta a las plegarias de los fans: Rolling Stones en estado puro. No hay ni metales ni coros femeninos; tampoco se aprecian las concesiones a la modernidad que Mick utilizaba como guiños a los oyentes. Richards canta dos piezas arquetípicas, pero A bigger bang contiene esencialmente, como siempre, los mensajes de Jagger para el mundo en general o para algunos seres humanos en particular. Está Oh no! Not you again, con un estribillo venenoso: “Oh no, eres tú de nuevo, jodiendo mi vida. / Ya fue malo la primera vez; / debería seguir mis propios consejos”. Inevitable leerlo como una respuesta a su ex esposa, Jerry Hall, que presume –¡en un reality show!– de su capacidad para atraer hombres jóvenes.

De todos modos, Jagger es demasiado resbaladizo para atribuirle implicación emocional en todo lo que canta; le encanta jugar con nuestras expectativas. Ahí está Sweet neo con, donde echa bilis contra los actuales dueños de Washington: la letra es lo bastante ambigua para que se pueda aplicar tanto a Condoleezza Rice como a Dick Cheney o incluso a George W. Bush; resulta interesante que haya decidido no tocarla en el inicio de la presente gira. El viejo truco de nadar y guardar la ropa: Jagger no se priva de expresar sus antipatías, pero prefiere evitar que le caigan demasiados rayos de odio.

[Edited by VoodooChileInWOnderl]
September 11th, 2005 10:12 PM
exile I didnt know Mick could speak spanish
September 12th, 2005 05:19 AM
blackandblue
quote:
exile wrote:
I didnt know Mick could speak spanish



He also speaks Dutch: Het is goed hier te zijn. Veel mooie meisjes hier. Jullie zijn een fantastisch publiek.
September 12th, 2005 05:33 AM
FotiniD Translation by BabelFish:
------------------------------------------------------------------

NEWS ARTICLE

Ferocious Rolling Stones Sir Mick Jagger is a prodigy of the nature. With 62 years, the singer of the Rolling Stones exhibits an alert mind, a fast language and the pride of to have made a disc full, ` To bigger bang'. On the eve of the beginning of its present tour, Jagger spoke with EPS in Toronto.

DIEGO To MANRIQUE The past 2 of August, in the international airport of Toronto (Canada), an airplane of Air France left the runway by the left and it caught fire next to a freeway. There were no mortal victims, but the dreadful images crossed the world. The Rolling Stones was in Toronto and, when they saw the accident, they contained the breathing: if the Airbus had slid towards the right, the hangar would have taken ahead where the complex scene was mounted that uses in their present tour. Days after the accident, Mick Jagger still resopla when it thinks about that possibility. "We could replace it, but it would have forced to perhaps suspend half to us of the American dates. The extraordinary thing is that there a French journalist traveled who came to interview to us. Would have been a great holder: ` musical Journalist prevents tour Rolling Stones ". [ Outburst of laughter ].

Still it thinks that the musical journalists hate their group? I think that they have happened through all the range of feelings that go from the love to hatred. We went the target from the years of the punk rock, already you know, we were the dinosaurios. But the Sex Pistols was autodestruyeron immediately and soon the old songs reappeared like a nostalgia spectacle, touching. A little shameful, right? The Stones we did not leave tour if we do not have new repertoire. It heals custom that in this tour has generated a disc powerful, bigger bang, on which we will speak more ahead. We are in a school of Toronto that the Stones has occupied entirely during three weeks to complete the tour. Are closed tests, without spectators; the 13 musicians and singers only have access who will go to the scene plus the indispensable technicians. The stranger is that they have chosen Toronto, city in which the Rolling Stones underwent the lowest moments of their existence. At the beginning of 1977, the Real Mounted Police of Canada removed the fat prize, the capture dreamed by the forces of the order of the entire world: pilló to the guitarist of the group, Keith Richards, with 2 grams of hashish, 5 grams of cocaine and 22 grams of heroin. According to the Canadian legislation, with such amounts it was considered that the proprietor had intention to deal, then punished with a life imprisonment and a crime pain between seven years of jail. Preparing itself for the worse thing, Mick Jagger speculated with the possibility that the group followed without Keith Richards: "we will wait seven months to Him, but not seven years". To find them is a little strange here. At least for Keith, Toronto must bring very bitter memories. No. At that time, Keith was so gone that I do not believe that knew if that happened in Toronto, Montreal or in Ottawa. He only knew that they had stopped to him in Canada; one complained which polis did not wear their classic uniform of boots, trousers to mount and red dress coat. [Laughter ].

There is a theory that argues that the rest of the Stones wanted that the police took hold Keith so that it stopped before undergoing a fatal overdose. That is a vision very twisted. On what one is based? Good, Keith was a noticeable man: he finished being condemned by possession in the United Kingdom, although he only had to pay a fine. In the airplane, he locked in himself in the washbasin during three hours. Its companion [ Anita Pallenberg ] was catched entering Toronto with drug signs. And the pair did not have service of security in the three rooms of hotel that were to their name, a security that had delayed the registry at least. [ Jagger seems to transform into a film lawyer ]. To first, it must remember that yonquis makes many stupidities. They are like the veteran soldiers: they take shelter in the holes, trusted that two pumps in the same place never fall. Second, the Stones we were not of tour, that is when a protection exists we say that quite impenetrable. Simply, we had come here to record a face of a double direct LP in [ Love you live ] in a club of Toronto, the Mocambo. Most amazing it is than Richards left the critical moment with a regañina and the commitment to give a concert to benefit of the blind of the province of Ontario. It was a supreme sample of the firepower of its lawyers and, suspect some, of their capacity for the blackmail. When still one did not know at least if Richards could leave Canada until the celebration of the judgment, to the circus of the Stones were united Margaret Trudeau, the young wife of prime minister, the extraordinary Pierre Trudeau. A groupie of category, implied in as disagreeable critical moments as to take care of of Richards, that twisted in its room, happening the monkey before the indifference of the rest of the group. Imagine the scene: the first lady, taking care of a drug addict with abstinence syndrome, in company of its bodyguard of the secret service. She maintains contact with Margaret Trudeau? [ Tuerce the gesture ]. She was a woman who was happening for a moment terrible, just as we. Like Lady Di, it was not prepared for the paper that others designed for her: one became the wife of Trudeau to the 22 years. We helped ourselves mutually in those days. Maggie has become to marry, directs a ONG and gives lectures. And whenever it speaks in public they ask to him for that episode. For ` establishment' Canadian, the resolution of ` Richards' case was humiliating: they interpreted that a rock band had made fun of of justice and its prime minister. They have pardoned to them? That one is a question that you would have to direct to somebody of establishment! Canada has been good with us and we have given back the favor. It makes a pair of years, when Toronto was touched by the epidemic of the SARS, without tourism and with the moral by grounds, called to us and we lent ourselves to touch. It was in a park and it came half from the population to listen to us. Since you can verify, it has worked: she is full of tourists and now they have a decent mayor. We like Toronto. She is very liberal and very cheap! And it is the city of the man who organizes his tours to them, Michael Cohl.

What wait for the Stones of a promoter? That he is honest. Cohl does not sell air: it has fulfilled all the agreements and with each tour it offers an economic treatment better to us. The Canadian vocalista has an inexplicable devotion by [ ] Céline Dion, but at the moment we pardoned it. Also takes care he of the patrocinadores or solicits his opinion? Oh, the patrocinadores always want to negotiate with me. And I take advantage of which they remain watching to me with the open mouth. [ Giggles ]. The Stones we have been sponsored by cars, perfumes, beers, telecommunications, of everything. And the only thing that I have learned is that he is better to deal with familiar companies. The heads of multinationals live terrified by the fear to lose their use if we mounted some scandal. In the American section of the tour, the patrocinador is Ameriquest Mortgage Company, suppliers of mortgages. Peculiar, no? Really no. You can be a fanatic of the rock with melenas until the ass, but also you will inhale to comprarte a house or to change of floor. It is an intelligent play on the other hand being associated with us. In any case, there is much exageración with the sponsorships: they do not pay to you too much; in fact, you enter more to allow to use a song in an announcement. But the patrocinadores yes invest great amounts in announcing the agreement, we say that they sell the tour. It squashes the logistics of the tour to the profane one. For the tests, dozens of people have occupied completely this building of Toronto, now redecorated with black cortinajes and filled with metallic boxes. The atmosphere is relaxed and some go to the dining room for the ritual of the tea to five; a written poster by hand warns that "massages by a dollar occur, to ask in the cellar". Sign of the times: in the present headquarters of the Stones it is not possible to be smoked (the prohibition, sure is not applied to Keith and to their firecrackers of Jamaican marijuana). During the first days, the Canadian followers of the group surrounded the school, although they ended up resigning to its watch; guarding to the Stones they are bad beasts like Brian Murphy, whose great power is legend in the circles of fans. But fans of Toronto did not surrender; they went in mass to a concert of bluesman Hubert Sumlin in the club Silver Dollar; since Keith Richards participated disc of Sumlin, memorable guitarist of Muddy Waters and Howlin' Wolf in the last, fans trusted that at least stone appeared to touch. They did not have luck. [ One week later, the Stones offers a concert in a small theater, with cheap entrances, and all happy ]. They are not going to see Hubert Sumlin, but the Extreme Club, a discoteca pija. Explíquese. He is simple: you cannot appear in a place where it is expected to you, he would have been right neither for Hubert nor for its fixed public. On the contrary, if you go to a site like Extreme, people are cool and she does not bother to you. I need to spend to me one night dancing without nobody interrupts to tell me me the important thing that they were the Stones in his life. The Stones gives to concerts deprived for great companies or millionaires. How they feel in those occasions? We used to request that there was I mark of entrances for people of the street. But it does not pass anything either if only guests go; if somebody pays to us I do not know how many million dollars so that we touch in its celebration of birthday in Fertile valleys, you can assume that you are going to count on an ready public to amuse itself. What has happened so that, at this point, it leaves a as ferocious disc to them as ` To bigger bang'? We have avoided the dispersion and the confrontations. Nobody enters to record with mentality to pass it bad or to throw a locked up year. What we decided was to limit the number of people in the study; good part of A to bigger bang we did it between three or four musicians with the engineer, without assistants. To less personnel, less quarrels. In addition, Keith and I made the duties: almost finished songs, very usable scale models. The technology now allows to fuse the process of composition with the one of recording. So it is a disc of traditional rock done with modern methods. The following question is stupid, but inevitable: this one is the last one, the penultimate tour either another one the more? Hardly it has spent year and means from the closing of the previous one, are as if they wanted to take advantage of the energies crepusculares... We do not lose of Vista the factor diversion, although soon it is that everything puts hill above and benefits little. More or less, always we have acted when it desired to us, with our commitment to reappear with new songs. And the complexity to put this show in the highway slows down to us, we cannot make like Bob Dylan, who leaves with four musicians and she already is. We will continue doing it while we are to taste in the scene. In any case, nobody asks B. B. to him King when it will stop. And it has turned 83 years. Already, but King does not have to run from an end to another one of the scene... B. B. it does not act in stages, where there is to give spectacle to 70,000 people. With the had respect, he plays in another league. Once the tour begins and it verifies itself that the machinery works, there is something differentiates a performance from another one? I mean: there is margin for the emotion of the moment? [ Medita before responding ]. Of course, all the public are not equal. We tried to avoid the automatism. Personally, I extract great pleasure to act in countries that never we have been above. I hope, for example, that finally we pruned to touch in China. I have found a 1979 document peculiar, when they tried for the first time to turn by China. It is an official proposal to the Embassy of the Popular Republic in Washington in which the Stones appears like champions of the proletarian masses, whips of the high class and I do not know how many lies more... [ mefistofélica Smile ]. We were in charge it to a journalist and exaggerated. But he was very convincing! What it happened is that I met with the ambassador and I could not hold his hipocresía: a regime that killed to 70 million its citizens by disparatadas decisions of Mao and that put objections to me to letters that deal with sex... Please! And still it did not know the results of the barbarisms that Mao started up, as the Great Jump Ahead. You have read its last biography? She is this one; all would have to know it. Aside from the heavy volume (Mao: the unknown story, of Jung Chang and Jon Halliday), on the table is its laptop, the last number of Vanity Fair and folios garabateados with numbers and crípticas notes. The conversation is developed in a luminous classroom of Toronto reconverted dressing room of the singer, with a perfectly modulated microclimate and a humidity. The bar of Mick consists of an ample selection of juices and mineral water. The interviewer is on the verge of reverting to (repressed) the paper of fan astonished and to request to him, for example, that autografíe the bottle of Perrier that finishes draining, as relic of the encounter. Around Spain ` The Rolling Stones circulates a called exhibition. 40 años', with objects of the collection of Jordi Tardà. Who? [ is explained to him: they fan fatal of the Rolling Stones ]. What type of objects? Things hers, a expired credit card. Or a beer tin that supposedly touched its lips... [ Laughter ]. The immortality is not that one that one would wish. Really that people pay money to see in a display cabinet a beer that I drank? Good, it was a exhibition of gratuitous entrance, in a cultural center... [ Sarcasm ]. That considers culture in Spain? To which it went is that, now, everything is susceptible of recycling, advantage. One is going away to release in November ` Stoned', a film on Brian founding Jones [ of the Stones, that passed away four weeks after being expelled from the group ]. It will see it? I have it here, sent a DVD to me, but I have still not had time to visionar it. [ shrinks of shoulders ]. If we refused to give our approval, would have said that we tried to cover something. I suppose that it follows the theory alternative that one did not suffocate in an accident in its swimming pool; he is more exciting to think than it killed one to him of the bricklayers who worked in their house. With the moralizing reading: the working-class comes from hippy rich. That enchants to them in England. In truth, I believe that hatred to the Rolling Stones and its friends was then a interclasista feeling. In those documents of Scotland Yard that now are had made public they define to them as "the remainders of the society"... Exactly they say dregs: the posos, the lees that are left at heart of the glass or the wine bottle. They very took it to chest. I denounced that the police that stopped to me was a corrupt one, that placed a papelina to you of heroin in a registry and soon it negotiated with you so that the evidence disappeared that had planted. They exonerated to him, but soon they separated to him discreetly from its position. Everything very English. The one of "lees" his like Michael Havers are even applied to it to defenders [ lawyer, soon general prosecutor with the conservatives ] and to Tom Driberg [ deputy Labour Party member ]. Driberg was not a anyone: the Executive of the Labour Party members presided over and tried to convince to him so that she appeared like candidate by his party... The reality is that it was attracted by me. Sexually, I mean. It did not hide its homosexualidad: he and their colleagues met in the called premises The Gay Hussar. [ Laughter ]. Tom, blessed is, was committed with my case, until asked in the Parliament for the humiliations that made me pass the police. And the legalization of the cannabis signed that announcement in The Times requesting. Few present politicians would dare to as much. He really caressed the idea to enter policy? Yes, during ten minutes. [ Outburst of laughter ]. In the Sixties, more than a breach between lefts and rights, the confrontation was between greater young people and. And it seemed logical that the young people we were represented in the Parliament. But that outside I chosen... a silly thing. I must admit that the proposal me masajeó the ego. Right now it would accept some type of governmental position? Hmmm.... It could consider it. Not like the minister that Brazilian [ Gilberto Gil ], rather like adviser. But with some executive authority to apply decisions. My friend David cinematographic Puttnam [ producing ] was in one of those positions and left very frustrated. I do not want nor to think what Richards would say to see him in the Government: it already skinned to him when one became sir Mick Jagger. The jealousy by their mouth spoke. Keith hoped that also they offered that honor to him, although only outside to reject it. Keith is English than I, but she is not done for the social life. Certain. Undressed of its mitificación (and of its work), Perhaps Keith Richards is not more than garrulo British, a species very common in the Spanish coasts: types addict to the laborious English popular food, happy for having known to play well its cards and power to make fun of of the social conventions. On the contrary, Mick Jagger contains a multiplicity of personages. Just as it uses different accents to sing, can be unfolded in arrogant rocker, refined aristocrat, businessman, political analyst... Followed the transmissions of ` Live 8'? Bob Geldof did not invite to the Stones? Yes, it wanted that we made something special [ imitates to Geldof ]: "Mick, is going to come the jodido McCartney; I need to jodidos the Rolling Stones so that there is a jodido resistance ". But it was impossible, we were not to point and you cannot be badly before a world-wide hearing. If you remember, twenty years ago, in Live Aid, Keith and Ronnie [ Wood, second guitarist of the Stones ] left with Dylan and made the ridiculous situation: Dylan did not want to try, did not hear itself well, was a shame. But I have an enormous admiration by Geldof and Bono, was very intelligent happening of the charitable concerts to the pressure actions over the leaders of the G-8. Unfortunately, the attacks of London determined that the center of the meeting of the G-8 happened to the terrorism. Yes, it was clear that the Islamic militants do not consider the destiny of their "African brothers" like a great priority. The pumps of London did not surprise to me: it had spoken it with my children, we even established plans of emergency for a situation like that one. In fact, in the new disc there is some letter that now seems prophetic. But it is that one saw that was going to happen something: police, helicopters, light tanks... a occupied London, like Belfast in the worse times. In the previous days to the invasion of Iraq, you - unlike other figures of the rock it was not meant in against. I am already greater to go to manifestations, I did in the sixty and the seventy. It felt to me ambivalent: to end Sadam Husein was a gift for the humanity and thought that there was a coherent plan to put Iraq still on. Now we know the memorandum Downing Street [ the summary of a meeting of the British Government of the 23 of 2002 July ], and it infuriates to me that Blair already simply knew that to the one of the arms of massive destruction era an excuse and that there was nothing no anticipated for the day later. Well, which had been their recommendations? They only had to remember what it happened in Yugoslavia after the death of Tito, the centrifugal forces that arise after the disappearance of a strong leader. In Iraq you have at least three irreconciliables groups: the Shia, the Sunnite and the Kurds. Or you establish a confederal system very meditated or that is broken. Only now the Americans are discovering the reality of Iraq. In addition, the Iranians already have infiltrated in all the levels of the new Iraqian State, simultaneously that send to arms and pumps to the resistance. The coalition faces a war of attrition now to defend a regime that very does not seem worried about the rights about the women and the minorities. Unless intelligent measures are taken, part of Iraq will finish turned an Islamic republic, a puppet of Tehran. [ theater Pause ]. I suspect that the Stones never we will get to act in Bagdad. In its new disc blues' is ` hiriente call ` Sweet neon con', the first song of a group or solista of the first division that attacks the clan directly that now commands in Washington. Since you a conservative considers itself, there will be one who thinks that he is an advertising play... First, I am preservative with very small EC; I do not have anything to do with the Conservative Party of my country, that seems to me quite stupid. He is possible preservative in questions fiscal and tolerant being in moral subjects or of freedom of expression. I detest specially the submission of the policy to the religion, with those Christian fundamentalists who are arranged to which he is with so restraining the Islam. It scares to me that one has become to use that Spanish word: It reconquers. When somebody lance rough critics to Bush, and more if he is foreign, [ the televising chain ] Fox and the radios of extreme right crushes to him. In serious, it is not scared of the answer? I hope that they see humor in Sweet neon with! But I am prepared. I always say to Keith who we would not have to accustom to us to that they treat to us as monarchs in visit of State. In the passed tour, crossing from Canada to the United States, they stopped to us and they disassembled everything to us, everything. Until they removed dogs to us! For years, entering Japan to promote Freejack [ 1992 film in which Jagger incarnates to a hunter of you have been compensating of the future ], they retained to me and I went a day explaining point through point my criminal file. He was interesting, there was judgments and arrests that already had forgotten. [ Laughter ]. How goes its producer of cinema? There it follows, attempt to make profitable producing it programs of television between film and film. He is very hard to make cinema from England. You try to enter the circuit of distribution of Hollywood and they insist on cambiarte the script: "We needed that the protagonist and her loving interest are American; he would be preferable that passed in Baltimore ". And you respond: "Sight, this happened in the English countryside, and the decoders of keys were English". [ talks about Enigma, its version of a novel of Robert Harris ]. Yes, already I read on those pressures in ` Sagá [ publication for the Third Age in whose cover ] left Mick in 2001. When it acceded to let itself interview by that magazine, it tried to send to a message against ` edadismó? I said some trivialities on the passage of time, on the age to sing Satisfaction and things thus. I believe that there is to desdramatizar aging, that one is a trauma which they cannot understand in the Third World, right? [ is impatient ] suddenly... Good, either it is or, or you have enough material for your newspaper. I feel it, but still I have left some questions. I would like that we speak of women. Vista its experience, has sense the marriage in century XXI? Ja, you will not want that it begins with that subject! I have already had too many shocks with the feministas and lately we are peacefully. What yes I create is that we must have more options, different married and patrimonial formulas. In many cases, the monogámica pair for all the life does not work. And that is everything what I am going to say. ` To bigger bang' (Virgin) has put this week on sale. Elixir of the rock Fulfilling their commitment, the Stones initiates their tour with new songs. The newness is that To bigger bang it seems a disc of his better times. According to Don Was, the producer that uses the Rolling Stones lately, to sir Michael Philip Jagger one even becomes physically when it adopts the paper of Mick Jagger, rock singer: "it has learned to disguise his enormous charisma in the daily life, at the time of going of purchases or to see a film. When it arrives at the study takes a time him to put in the personage. Before micro it remains in t-shirt. Then it changes all his musculatura, until his lips become greater. It is 40 years old suddenly less. He is something so intense that I remained contemplating to him as if outside an agape tourist; now I feel so uncomfortable that I avoid to watch ". It can that is the power of the rock, that that music really works like a potion antiaging. That would explain that the Stones, sexagenarios, publish something as vibrant as To bigger bang. In addition, a generous disc: it contains 16 songs (and they recorded more, although they have remained in the closet), as if they had wanted to demonstrate yes that, that still they have what there is to have. Six of those subjects were solved essentially by Mick, Keith Richards and Charlie Watts, the three survivors of the original formation; Jagger also touched guitar, low, keyboards, percussion and harmonica. In the other ten yes the fourth official member is present, Ronnie Wood. Musically, the blues abounds, but also funky or those are apt rates melodías so that the multitudes shake burners - or movable telephones. To bigger bang it seems the answer to the plegarias of fans: Rolling Stones in pure state. There are neither no feminine metals nor choirs; the concessions to the modernity are not appraised either that Mick used like winks the listeners. Richards sings two arquetípicas pieces, but To bigger bang it contains essentially, like always, the messages of Jagger for the world in general or some human beings in individual. It is Oh no! Not you again, with a poisonous refrain: "Oh no, you are again, jodiendo my life/Already was bad the first time; / he would have to follow my own advice ". Inevitable to read it like an answer to its ex- wife, Jerry Hall, that is conceited - in reality show - of its capacity to attract young men. Anyway, Jagger is too slippery to attribute emotional implication to him in everything what sings; it enchants to him to play with our expectations. There it is Sweet neon with, where bile against the present owners of Washington throws: the letter is the quite ambiguous thing so that so much can be applied to Condoleezza Rice as to Dick Cheney or even to George W. Bush; it is interesting that has decided not to touch it in the beginning of the present tour. The old trick to swim and to keep the clothes: Jagger is not deprived to express its antipathies, but it prefers to avoid that too many rays of hatred fall to him.
September 12th, 2005 05:42 AM
blackandblue Thanks FotiniD, does Mick speak some Greek?
September 12th, 2005 05:54 AM
FotiniD
quote:
blackandblue wrote:
Thanks FotiniD, does Mick speak some Greek?



Oh, does he: "Kalispera Athina... Eimaste pali stin Ellada! Eiste fantastiSkoi"

Which goes something like "good evening Athens, we're back in Greece again, you are fantastiSc"
September 12th, 2005 06:02 AM
blackandblue How sweet!
September 12th, 2005 12:40 PM
texile mick gives his best interviews in a foreign language...
i just wish my spanish was better because the translation is horrible.
September 12th, 2005 12:46 PM
VoodooChileInWOnderl
quote:
texile wrote:
mick gives his best interviews in a foreign language...



Probably is because Spanish interviewers are better

quote:
texile wrote:
i just wish my spanish was better because the translation is horrible.




4 years ago a friend in Brazil, a friend in Spain and I made a translation of a long interview from the same source for IORR, it is up yet http://www.iorr.org/mick/elpais.htm

Unfortunately it takes a lot of time to translate, I don't promise something pretty soon but I'll try to de my best and give you a better translation somewhere in time
September 12th, 2005 01:47 PM
texile thanks voodoo - i think i read that interview....it was part of the goddess/doorway press and it was great....the journalist actually asked good, interesting questions, engaged mick in real political discussion.....he asks interesting questions...maggie trudeau - never thought id read THAT in a jagger interview again.
great!
Search for information in the wet page, the archives and this board:

PicoSearch
The Rolling Stones World Tour 2005 Rolling Stones Bigger Bang Tour 2005 2006 Rolling Stones Forum - Rolling Stones Message Board - Mick Jagger - Keith Richards - Brian Jones - Charlie Watts - Ian Stewart - Stu - Bill Wyman - Mick Taylor - Ronnie Wood - Ron Wood - Rolling Stones 2005 Tour - Farewell Tour - Rolling Stones: Onstage World Tour A Bigger Bang US Tour

NEW: SEARCH ZONE:
Search for goods, you'll find the impossible collector's item!!!
Enter artist an start searching using "Power Search" (RECOMMENDED)